Viimased eluaastad
Vaimuhaigla
Vincent üritas Theo’d oma kirjades maha
rahustada (kiri 580), ta ütles, et ma pole vaimuhaige, sest minu maalidelt on seda
näha. Saint-Rémy’s hakkasid temas toimuma suured muutused, sest ta võttis omaks,
et ta on hull. Tema piltidelt hakkas avalduma klaustrofoobia ja kopeerimine.
Olles haiglas luku taga, limiteeriti tema maalimist ja see mõjus talle kui
piinamine. Talle ei antud vabadust ja ta hakkas enda vanu teoseid uuesti
maalima ja täiustama, näiteks päevalilli maalis ta kolmel korral uuesti. “Corridor in Saint-Paul Hospital” (vt
joonis 2) on väga depressiivne ja lootusetu ilmega, teosest tuleb välja
isoleeritus ja tema elu keerdkäigud ning “labürindid”. Vaimuhaiglas said ta
maalid uue ilme, kasutades väänlevaid ning põimuvaid jooni ja pintslitõmbeid.
(Metzger ja Walther 2008: 169-184)
Ta tundis, et maailm on jagatud kaheks -
suur ja huvitav väljaspoolne maailm ning tema enda väike maailm. Ta maalis
põllu ja kivist seina, mis sümboliseerisid tema vaimset tõket, mille taga oli
lai maastik. Ta vaatas kivist seina taha ja leidis sealt enda jaoks teise
maailma, täis uusi teemasid. Oma kõige kuulsama teose lõi ta mälestuste ja
kujutlusvõime põhjal, “Tähistaevas”(1889) (vt joonis 2.1). Uueks motiiviks olid
küpressid, mis sümboliseerisid elu ja surma, päikeseküllast tuju ja musta
pimedust. Ta nägi vaimuhaiglas olles oliivipuid ja küpresse sama moodi nagu
päevalilli Arles’es - enda ja oma kunsti sümbolitena. (Metzger ja Walther 2008:
187-194)
Juhtus mitmeid intsidente, kus Vincent
üritas oma värve alla neelata, sest ta arvas, et kollane värv toob temasse
rõõmu ja ta proovis juua petrooleumi, kuid haiglatöötajad võtsid talt värvid ja
lambid ära. Mõne aja pärast oli ta taas oma usalduse saavutanud ja alustas
maalimist uuesti. Nüüd alustas ta portreeseeriaga, keskendudes enda pilgule ja
silmadele. “Autoportree”(1889) (vt joonis 2.2) peegeldab tema hullust, nina ja
põsesarnade juures on tugevad kortsud, tema kulmud on paksud ja esilepaistvad
ning tema suunurgad on allapoole vajunud. (Metzger ja Walther 2008: 195-197)
Näitused ja kriitika
Vincent saatis kõik oma teosed Pariisi,
Theo’le, kuid neid pole näitustele saadetud. Kõik see muutus 3. septembril 1889.
aastal, kui avati Salon des Indépendants.
Viis aastat võttis aega julgustamine Theo poolt, et Vincent eksponeeriks oma
töid. Viimaks eksponeeris ta kaks maali: “Starry
Night over the Rhône” (vt joonis 2.3) ja “Irises” (vt joonis 2.4). Teosed said positiivset vastukaja. Oma
esimese ja ainsa maali müüs ta Brüsselis 400 frangi eest, “The Red Vineyard” (vt joonis 2.5). See oli ainus müüdud maal tema eluaja
jooksul. Kuuendal Salon des Indépendants’il
eksponeeris ta kümme maali, mille peale Claude Monet ütles, et need olid kõige
paremad maalid tervel näitusel ning, et kõik räägivad neist. Kuue kuuga polnud
Vincent van Gogh enam kunstimaailmas tundmatu, tema kuulsus kasvas Pariisist
kaugemale. Vincent oli kindel, et kuulsus ei kesta kaua ja ta peab maksma oma
edu eest. Tema veendumus, et kuulsus maksab kätte viis ta enesetapuni. (Metzger
ja Walther 2008: 207-210)
Viimased kuud Saint-Rémy’s
Ta veetis mitu nädalat isoleerituna enda
toas ning söandas minna välja, tagasi oma juurte ja pere juurde. Kahel korral
külastas ta sõpru Arles’es ja kogus pilte ning kahel korral sattus ta abitus
olekus tagasi hullumajja. Ta oli veendunud, et ei suuda elada normaalset elu ja
välismaailm muutis ta selliseks. See on üks põhjustest, miks ta oli vastu
tunnustusele, mida tema looming hakkas saavutama. Oma õnnelike aegade
mälestuseks maalis ta Jaapani temaatikaga pildi, mille ta kinkis oma venna
vastsündinud pojale “Blossoming Almond
Tree” (vt joonis 2.6). (Metzger ja Walther 2008: 214-217)
Surm
20. mail 1890. aastal asus ta elama Auvers-sur-Oise, väikelinn Oise jõe
kaldal. Tema teosed muutusid dekoratiivseteks looduse lähivõteteks ja ta rõhutas
looduse ilu. Heaks näiteks on “Poppies
and Butterflies” (vt joonis 2.7). Loodus aitas muuta tema eksistensi
ilusamaks. 27. juulil 1890. aastal tulistas ta ennast revolvrist rindu. Van
Gogh’i enesetapp oli hoolikalt kaalutud tegu, ta tahtis pääseda oma
hullushoogude käest. Theo ütles kirjas oma õele, et see on kõik paremuse jaoks,
et ta on nüüd rahus ning Vincent suri märtrina, naeratus suul. Teekond, mis
viis van Gogh’i enesetapuni algas tema igatsusest oma päritolu ja juurte üle.
Ta pidas enda pingutusi väärtusetutena, ta ei leinud omale perekonda ega ei
saanud lapsi. Vincent van Gogh suri 29. juulil ja maeti järgmisel päeval
Auvers’i surnuaeda, olles ümbritsetud enda maalide ja päevalilledega. (Metzger
ja Walther 2008: 223-247)
Kommentaarid
Postita kommentaar