Loomingu hilgeaeg (1881-1888)
Esimesed sammud kunstnikuna
Vincent võttis oma venna soovitust kunsti
õppida tõsiselt ning 1880. aastal asus ta õppima Brüsseli Kaunite Kunstide
Akadeemiasse. Ta praktiseeris joonistusharjutusi ning isegi saatis oma esimesi
töid koju. Ta lahkus koolist 1881. aasta aprillis. Oma suve veetis ta vanemate juures,
Ettenis. Anton Mauve, tema nõbu ning üks parimaid Taani maalikunstnikke sel
ajal, aitas Vincent’i, tutvustades talle õli- ja vesivärvide erinevaid
kasutusviise ja andes olulisi nõuandeid. Vincent tundis, et ta leidis enda
tõelise kutsumuse. Van Gogh’i esimesed kaks maali valmisid 1881. aasta lõpus, “Still Life with Cabbage and Clogs” (vt
joonis 1) ja “Still
Life with Beer Mug and Fruit” (vt joonis 1.1). Tema esimesed sammud
kunstnikuna olid ebalevad- maalis elutuid esemeid, poriste värvidega. (Metzger
ja Walther 2008: 20-22)
Armuelu 1882. aastal
Haagis kohtus ta Clasina Maria
Hoornikuga, kes oli alkohoolikust prostituut, lapseootel ja 4-aastase lapse
ema. Temast sai Vincent’i muusa ja armastatu. Nad elasid vaesuses ja näljas,
sest Clasina lõpetas töö prostituudina Vincent’i soovitusel. Vaesuse tõttu ei
maalinud ta tervelt ühe aasta. Ta naases maalimise juurde ja Clasina hakkas
taas tööle prostituudina, sest rahapuudus oli nüüd veelgi suurem. Vincent
keskendus ainult maalimisele ja perekond oli teisejärguline. Oma 324. Kirjas
Theole kirjutas ta, et kui ma näen mõnda vaest naist hoidmas väikest last,
tulevad mulle pisarad silma, sest ma näen neis teda, nende nõrkus üksnes
süvendab sarnasust. Selles kirjas pidas ta silmas sarnasusust Clasina’le. Ta
tundis ennast kui reeturit, reetes Clasina’t, lapsi ja enda ideaale.
Detsembris, 1883. aastal otsustas ta pöörata selja perekonnaelule ja lahkus
Nuenen’i. (Metzger ja Walther 2008: 26-37)
Aastad Nuenen'is
Van Gogh elas Nuenen’is kõige pikemat
aega. Nuenen’is sai ta täielikult panustada maalimisele, kasutdes õlivärve ja
lõuendit, mida ta varem ei saanud endale lubada. Sel perioodil olid tal ka
õpilased- amatöörkunstnikud, kes soovisid, et ta vaataks nende arengu ja
valmivad tööd üle. Veebruaris, 1884. aastal nõustus ta maksma Theo’le kõik
kirjavahetuse postikulud maalidena tagasi. Sellest ajast peale saadeti kõik
tema maalid Pariisi, tema vennale, keda Vincent pidas oma maalide omanikuks.
(Metzger ja Walther 2008: 39-42)
Tema töödest tuleb selgelt välja, mis
aastaajal on teos tehtud, kevadel õitsevad lilled, suvine viljakoristus,
sügislehed langemas või talvine külm on ajanud kunstniku tuppa maalima.
Talvisel ajal valmis ka tema esimene tõeline meistriteos “Kartulisööjad”(1855) (vt
joonis 1.2), mida pidas ta enda kõige edukamaks teoseks. Ainsaks, mis vääris
avalikkusele näitamist. Selle teose valmimine märgib tema elus pöördepunkti.
26. märtsil 1885. aastal suri tema isa, Theodorus van Gogh, 63-aastasena
südamerabandusse. Oma leina ja melanhooliat kajastas ka oma valmivates töödes. Vincent
mõistis, et Nuenen’ist lahkumine on vältimatu ja ta igatseb linnaelu. (Metzger
ja Walther 2008: 39-55)
Linnaelu, Antwerpen ja Pariis
Vincent veetis kolm kuud Belgias,
Antwerpen’is ning valmis teos “Skull with
Burning Cigarette” (vt joonis 1.3), mida võib pidada tema esimeseks
autoportreeks. 1886. aastal astus ta Cormonisse, era- kunstikooli Fernand-Anne
Piestre juhtimisel. Koolis sai ta tuttavaks paljude noorte ja andekate
kunstnikega, nende hulgas olid Louis Anquetin, Emilie Bernard ja Henri de
Toulouse-Lautrec. Ta ei püsinud koolis kaua, sest tal oli soov maalida enda
silma ja teadmiste järgi. (Metzger ja Walther 2008: 61)
Pariisis olles lõi ta 230
teost, mis on rohkem kui muudel eluperioodidel. Ta keskendus värvide täpsusele
ja tema natüürmortidelt on näha, et ta pani rõhku värvide erinevatele toonidele
ja tugevatele pintslitõmmetele. Pariisis võttis Van Gogh kasutusele pointillismi- tehnika, kus värvi asetatakse
lõuendile täppidena, mis hiljem vaataja silmades ühtlaseks pinnaks sulanduvad.
Ta pani end proovile maalides uusi teemasid, näiteks päevalilli, millest hiljem
said tema “sümbolid”. (Metzger ja Walther 2008: 61-84)
Japonism
Vincent’ile
pakkus huvi Jaapani kultuur ja ta hakkas imiteerima Ukiyo-e stiili, selliseid imitatsioone tuntakse kui Japonaiserie’sid. Tema leiutas selle
termini, mida kasutatakse selleks, et väljendada Jaapani kunsti mõjutusi. Tema
entusiasmi Jaapani kunsti üle, võtsid hiljem kasutusele ka teised
impressionistid. Kuulsamaks selle perioodi teoseks võib pidada “Õitsev
ploompuu”(1887) (vt joonis 1.4). (Metzger ja Walther 2008: 86-88)
Arles, 1888-1889
Prantsusmaa
suurlinnas, Arles’es sündisid Van Gogh’i kõige tuntumad teosed. Ta tahtis minna
elama provintsi ning algselt planeeris teha Arles’es lühikese peatuse. Ta jäi
Arles’esse kauemaks, sest tundis, et leidis oma utoopia, oma Jaapani ja oma
rahulolu. Üheks uueks motiiviks tema loomingus olid õitsevad puud ja kevadine
atmosfäär. Maalid viieteistkümnest viljapuuaiast on oluliseks etapiks tema
arengus, valgus ei olnud enam probleemiks ja ta oli võrdsustunud Jaapaniga. Ta
seadis endale uue eesmärgi luua viiskümmend maali, mis oleksid
näituseväärilised. Mitte, et tema eesmärgiks oleks olnud osa võtta näitusest, vaid
ta tahtis ennast Theo’le tõestada ja maalimise “maaniaga” unustada oma vähese
edu. (Metzger ja Walther 2008: 95-108)
Öised maalid
Oma
arglikkusest üle saades, otsustas ta kesklinna maalima minna, Place du Forum’i.
Seal maalis ta “Kohviku terass öösel”(1888) (vt joonis 1.5), teoses on sinise
ja kollase värvi kooskõla, mida polnud ta enne saavutanud. Ainsaks
valguseallikaks on tänavalaternad, mis annavad teosele sädeleva kuma. Ta ütles “The Night Café in the Place Lamartine in
Arles”il (vt joonis 1.6) oleva baari kohta, et see on koht, kus inimene
läheb hulluks ja võib toime panna kuritegusid. Pildil olevad tühjad klaasid
sümboliseerivad alkoholismi ja meeleheitlikkust. Ta alustas öösiti tähistaeva
maalimist, et saavutada harmoonia ja optimistlikkus. (Metzger ja Walther 2008:
126)
Paul Gauguin
Juulis, 1888. aastal suri van Gogh’i onu
Cent, kes jättis talle suure hulga raha, mille eest ta ostis endale kaua
ihaldatud kollase maja, stuudio. Tema esimeseks külaliseks stuudios oli Paul
Gauguin, kunstnik, kelle tööd imetlesid mõlemad vennad, Vincent ja Theo. Mehed
hakkasid koos maalima ning Vincent’i kinnisiideks sai Paul’ile muljet avaldada
ja algatada arutelu. Kõige kuulsamad maalid päevalilledest olid loodud just
samadel eesmärkidel. Nendevahelised erinevused ja lahkhelid kerkisid kiirelt
üles ning Paul ähvardas Arles’est lahkuda. Vincent muutus üha ebakindlamaks
ning ühes Gauguin’iga hävineks ka tema identiteet.
Paul Gauguin’i südametunnistusele jääb
sündmus, mis võttis aset 23. detsembril. Nimelt sel õhtul lahkus ta, jättes
Vincent’ile mulje, et ta lahkub Arles’est igaveseks. Vincent otsustas teda
jälitada, kuid Paul märkas teda, ehmus ning otsustas veeta öö hotellis.
Järgmisel hommikul koju naasedes leidis ta eest haavatud Vincent’i, kes oli
endalt noaga kõrvalesta ära lõiganud. Vincent oli haavatud seisundis oma kõrva
prostituudile viinud ning koju naasedes teadvuse kaotanud. Ta toimetati
haiglasse ja sellest ajast peale pole Paul Gauguin Vincent’ile sõnagi lausunud
ega teda kohanud. (Metzger ja Walther 2008: 132-165; Gopnik 2010)
Hullumeelsuse algus
Sellest intsidendist sai alguse Vincent’i
ennastkahjustav käitumine, melanhoolia ja hullumeelsus. Oma 571. kirjas Theo’le
ütleb ta, et mu piltidel ei ole väärtust, kuigi kohati maksavad need mulle verd
ja mu “aju”. Ta hakkas tarbima suurel hulgal alkoholi, kohvi ja nikotiini. Ta
ütles, et saavutamaks seda imelist kollast tooni, pidin end ergutama nende
meelemürkidega. Tema hullumeelsust süvendasid ka unetus, alatoitlus ja
ületöötamine. Sel detsembriõhtul, kui ta end vigastas nägi ta ka
hallutsinatsioone ja kuulis hääli. Kuu pärast intsidenti, veebruari alguses
naases ta haiglasse, sest ta kannatas paranoia ja depressiooni all. Van Gogh
oli vaimuhaige, võimalik, et ka bipolaarne ja ta astus vabatahtlikult
Saint-Rémy vaimuhaiglasse. (Metzger ja Walther 2008: 165-168)
Looming
Oma
eluajal kollases majas maalis ta mitmeid pilte päevalilledest, üheks neist
“Natüürmort: Vaas 12 päevalillega”(1888) (vt joonis 1.7). Ta armastas lilli
terve oma elu, rõõmu pakkus lillede nägemine nii vaasis kui ka põldudel ja
aias. Tema juures oli eriline nädalatepikkune pühendumus joonistamisele ning
tema visandeid peetakse omaette meistriteosteks. Visandil “Fishing Boats on the Beach at Saintes-Maries” (vt joonis 1.8) on
ta prantsuse keeles märkinud üles paadi osade värvused, et hiljem oleks täpselt
teada, mis värve maalimisel kasutada. Oma eluajal lõi ta märkimisväärse arvu
maale, rohkem kui kaks tuhat kunstiteost, sest ta pühendus ainult loomisele.
Tema loomingusse kuuluvad mitmed autoportreed, natüürmorte’d, maastikumaalid
ning palju küpresse, viljapõlde ja päevalilli. (Metzger ja Walther 2008)
Kommentaarid
Postita kommentaar